W jaki sposób odpowiednie jedzenie, pozwala zmniejszyć ryzyko występowania pasożytów?

  • garlic-1808_960_720

garlic-1808_960_720

Pasożyty wewnętrzne, takie, jak tasiemce, owsiki czy glisty, spędzają przynajmniej część swojego życia, w organizmie gospodarza, którym może być także człowiek. Na szczęście, jest szereg produktów spożywczych oraz przypraw, które chronią nas przed infekcjami pasożytniczymi. W tym artykule postaram się krótko opisać najważniejsze z nich.

Czosnek
Badania przeprowadzone na uniwersytecie w Maryland pokazały, że czosnek zapobiega zakażeniu pasożytami, a w szczególności, nicieniami. Aby zmniejszyć liczebność pasożytów, należy przyjmować od dwóch do czterech gramów czosnku, najlepiej w formie surowej. Czosnek suszony czy poddany obróbce w wysokiej temperaturze, nie jest tak skuteczny. Należy pamiętać o tym, że czosnek rozrzedza krew, a w dużych ilościach, może być przyczyną krwotoków u wrażliwych osób.

Przyprawy pomocne w walce z pasożytami
Kurkuma ma silne działanie antyoksydacyjne oraz przeciwpasożytnicze, szczególnie, jeśli chodzi o walkę z glistami i owsikami. Podobne działanie wykazuje tymianek, roślina, zawierająca wyjątkowo dużo fenolu, w formie bezpiecznej dla organizmu człowieka.

Zwalcz pasożyty za pomocą produktów bogatych w antyoksydanty
Antyoksydanty, a w szczegolności witamina C, także zmniejsza ryzyko nadmiernego rozwoju pasożytów w naszym organizmie. Takie produkty, jak cytrusy, pomidory, papryka, truskawki czy brokuły, powinny stanowić codzienny składnik naszej diety także ze względu na to, że sprzyjają one zmniejszeniu ilości pasożytów, wzmacniają organizm i sprzyjają zdrowiu. Gdy ich brakuje w diecie, organizm jest osłabiony i bardziej narażony na atak pasożytów.

Błonnik
Niedobór błonnika sprzyja dolegliwościom jelitowym, takim, jak zaparcia czy niedobór kwasów żołądkowych. W słabych jelitach, łatwiej dochodzi do stanów zapalnych, a także do rozwoju pasożytów. Jeśli w Twojej diecie jest wystarczająco dużo błonnika, pasożyty są „wymiatane”, a w jelitach, gromadzi się znacznie mniej złogów jelitowych. Błonnik znajdziesz między innymi w takich produktach, jak:

  • pełne ziarna zbóż
  • brązowy ryż
  • gruszki
  • czarna fasola
  • soczewica
  • pistacje
  • pestki dyni
  • migdały
  • pestki słonecznika

Inne produkty, na które warto uważać, gdy obawiamy się pasożytów
Jeśli występują u Ciebie częste problemy z pasożytami, warto zastanowić się nad (przynajmniej tymczasowym) przejściem na dietę wegetariańską. Mięso (zwłaszcza wieprzowina i ryby), jest badane na zawartość pasożytów, ale mimo to, i tak może je zawierać w takiej ilości, która będzie groźna dla osłabionego organizmu.

W przypadku problemów z układem pokarmowym, zwiększ ilość probiotyków w diecie. Dobrym wyborem będą takie produkty, jak kefir i jogurt, które pomagają utrzymać równowagę między dobrymi i szkodliwymi bakteriami jelitowymi. Na stan jelit, pozytywnie wpływa także błonnik rozpuszczalny w wodzie.

Podsumowując – pasożyty rozwijają się w najlepsze u osób, które stosują standardową, niezdrową dietę, pozbawioną błonnika, owoców i warzyw. Zmniejszając ilość mięsa w diecie oraz zastępując je zdrowym nabiałem i warzywami, zmniejszasz szanse na zakażenie pasożytami.

Kategorie

Dodaj komentarz